16. december 2021
Her er, hvad I som forening skal være opmærksomme på, for at fjerne bestemmelser om andelsbeviser fra vedtægterne.
Anvender foreningen ABF-rep.’s standardvedtægt, er det blot i § 6 (andelsbestemmelsen), der skal ske ændring. Her skal bestemmelsen i stk. 4:
”For andelen udstedes andelsbevis, der lyder på navn. Bortkommer andelsbeviset, kan bestyrelsen udstede et nyt, der skal angive, at det træder i stedet for et bortkommet andelsbevis.”
erstattes med eksempelvis dette:
”Der udstedes ikke andelsbevis. Bestyrelsen fører lister med andelshavernes navne registreret efter andelens nummer.”
Herudover kan det typisk være disse bestemmelser, der regulerer andelsbeviser:
- Udstedelse af andelsbevis ved foreningens stiftelse. Kan ændres til: ”Der udstedes ikke andelsbevis. Bestyrelsen fører lister med andelshavernes navne registreret efter andelens nummer.”
- I overdragelsesbestemmelsen vedr. fremgangsmåden kan der evt. stå, at andelsbeviset skal transporteres fra sælger til køber. Kan udgå eller evt. ændres til: ”Administrator drager omsorg for, at sælger modtager det i aftalen fastsatte beløb, efter de frister som er angivet.” eller anden tilsvarende regulering afhængig af, hvad der er af øvrig regulering i vedtægten omkring overdragelsesproceduren.
- Der kan i adgangsbestemmelsen til generalforsamlinger stå, at et andelsbevis er betingelse for adgang (og stemmeret) til generalforsamlingen. Dette kan ændres til: ”Adgang til generalforsamlingen kan betinges af forevisning af legitimation.” eller man kan anvende ABF-rep.’s § 22, stk. 4.
- Der kan stå i paragraffen om afstemninger, at hvert andelsbevis giver én / to stemme(r). Dette kan ændres til: ”Hver andel giver én / to stemme(r).”, se også ABF-rep.’s § 22, stk. 5.
- Findes der i vedtægten eller i særskilte retningslinjer for sammenlægninger bestemmelser om sammenlægning i stil med: ”Når sammenlægningen er tilendebragt og ibrugtagningstilladelse er udstedt, udfærdiges nyt andelsbevis for den samlede lejlighed for andelshaverens regning.”, skal disse naturligvis også konsekvensrettes. Det – og en evt. husorden - skal derfor være med på tjeklisten.
Er der spørgsmål til ovenstående, er man som forening, administreret af Newsec, velkommen til at tage kontakt til den daglige kontaktperson/administrator, som kan være behjælpelig.